menu
  • »
  • »
  • Financieel gerelateerde vragen

Financial related questions

Hoe betaal ik mijn maandelijkse huur?

Met een automatische incasso wordt uw huur eenvoudig en op tijd afgeschreven, zonder dat u er elke maand aan hoeft te denken. Om dit in te stellen, kunt u een e-mail sturen naar administratie@vanderlinden.nl met het verzoek tot automatische incasso. U ontvangt dan een machtiging, die u getekend kunt retourneren. De automatische incasso wordt daarna voor de eerstvolgende huurperiode ingesteld.

Hoe weet ik of mijn eerste huurbetaling goed is aangekomen?

Uiteraard is uw eigen bank leidend in deze maar wanneer u de bevestiging wenst dat uw betaling goed is aangekomen kunt u een email sturen naar administratie@vanderlinden.nl.

Per welke datum schrijven jullie het maandelijkse huurbedrag af?

Wij schrijven de huur elke eerste werkdag van de maand af.

Moet ik zelf mijn water-, gas- warmte en elektriciteitsaansluitingen regelen?

Dit hangt af van uw huurovereenkomst. Als er niets over vermeld staat, moet u zelf een leverancier voor water, gas en elektra kiezen. Bij de oplevering van de woning ontvangt u een rapport met de meterstanden. Als u gebruikmaakt van stadsverwarming of een warmte-koude installatie, dient u zich aan te melden bij de betreffende leverancier.

Hoe geef ik een nieuw bankrekeningnummer door?

Bij een wijziging van uw bankrekeningnummer kunt u dit zo snel mogelijk doorgeven via administratie@vanderlinden.nl. Wij sturen u dan een nieuwe machtiging toe. Op die manier wordt de huur van het juiste rekeningnummer geïncasseerd.

Wat houden servicekosten in?

Servicekosten zijn extra kosten bovenop de kale huur en staan apart vermeld in uw huurcontract. Ze omvatten bijvoorbeeld kosten voor elektriciteit in gemeenschappelijke ruimtes, schoonmaak, de huismeester en verwarming. Persoonlijke kosten zoals elektriciteit, water en verwarming zijn voor uw eigen rekening, behalve wanneer de voorziening via de algemene aansluiting wordt afgenomen. Dan ontvangt u eveneens een afrekening van ons op basis van individueel verbruik. Dit verbruik wordt gemeten door meters in uw woning of wordt op evenredige basis verdeeld.

Ik heb al betaald voor de servicekosten, waarom ontvang ik een afrekening?

Maandelijks betaalt u een voorschot op de servicekosten. Aan het einde van het jaar ontvangt u een afrekening waarin wordt vergeleken hoeveel u in totaal betaald heeft en wat de werkelijke kosten waren. Dit kan resulteren in een terugbetaling of een bijbetaling.

Waarom krijg ik een overzicht van Ista, Brunata of Techem bij mijn servicekostenafrekening?

Als uw meters worden beheerd door Ista, Brunata of Techem, ontvangt u een overzicht van uw verbruik. Dit wordt gebaseerd op uw persoonlijke verbruik en het totale verbruik van uw complex. Aan de hand hiervan wordt een individuele afrekening opgesteld.

Kan ik mijn maandelijkse voorschot op de servicekosten aanpassen?

Ja, u kunt een verzoek indienen om het voorschotbedrag aan te passen door een e-mail te sturen naar administratie@vanderlinden.nl. Wij helpen u graag bij het bepalen van een passend bedrag, maar houden rekening met de werkelijke kosten, zodat u aan het einde van het jaar niet hoeft bij te betalen.

Ontvang ik nog een servicekostenafrekening na verhuizing?

Ja, na het beëindigen van uw huurcontract ontvangt u in het volgende jaar voor 1 juli een afrekening over de periode dat u de woning heeft gehuurd.

Moeten nabestaanden de servicekosten betalen na het overlijden van een huurder?

Als de erfenis is aanvaard, zijn de nabestaanden verantwoordelijk voor het betalen van de servicekosten. Eventuele terugbetalingen worden uiteraard aan hen uitgekeerd.

Ontvangt iedereen een servicekostenafrekening?

Ja, iedereen die maandelijks een voorschot betaalt, krijgt een jaarlijkse afrekening. Deze wordt per e-mail verstuurd, tenzij wij uw e-mailadres niet hebben, dan ontvangt u het via de post.

Wat zijn de administratiekosten op mijn afrekening?

Voor het opstellen van de afrekening brengen wij administratiekosten in rekening, met een minimumbedrag van € 7,50 per afrekening, zoals vastgesteld door de Huurcommissie.

Mag ik de facturen inzien die betrekking hebben op de servicekostenafrekening?

U mag de facturen inzien en nodigen u dan graag uit voor een afspraak bij ons op kantoor. Helaas kunnen wij deze gegevens niet digitaal of per post met u delen in verband met de AVG wet. Voor het maken van een afspraak kunt u een email sturen naar administratie@vanderlinden.nl.

Wanneer heb ik een gereguleerd of geliberaliseerd huurcontract?

Dit hangt af van de ingangsdatum van uw huurcontract en de kale huurprijs. Als de huurprijs bij aanvang onder de liberalisatiegrens lag, heeft u een gereguleerd huurcontract. Voor 2024 is de liberalisatiegrens € 879,66 per maand. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van de Rijksoverheid.

Wat is de maximale huurverhoging in 2024 en wanneer ontvang ik deze?

De kale huur wordt één keer per 12 maanden verhoogd. Voor gereguleerde huurcontracten is de maximale verhoging in 2024 vastgesteld op 4%. U ontvangt jaarlijks, uiterlijk op 1 mei, bericht over de verhoging die op 1 juli ingaat. Bij geliberaliseerde huurcontracten wordt de huur ook met maximaal 4% verhoogd, waarbij de inflatiecijfers van maart worden gehanteerd.

Hoe kan ik bezwaar maken tegen de huurverhoging?

Bij een gereguleerd huurcontract kunt u bezwaar maken tegen een huurverhoging van meer dan 5,8%. Uw bezwaarschrift moet voor 30 juni 2024 bij ons binnen zijn. Meer informatie over de voorwaarden voor een bezwaarschrift vindt u op de website van de Huurcommissie.

Hoe wordt de huurbetaling aangepast bij een huurverhoging?

Bij automatische incasso wordt het bedrag automatisch aangepast. Als u zelf de huur overmaakt via een periodieke overschrijving, dient u dit vanaf 1 juli 2024 zelf aan te passen.

Ik heb de huur opgezegd, wanneer krijg ik mijn waarborgsom terug?

Wanneer u bij aanvang van de huurovereenkomst een borg heeft betaald krijgt u deze conform de Wet goed verhuurderschap binnen 14 dagen na beëindiging van de overeenkomst op uw rekening terug gestort. Eventuele achterstanden worden eerst hiermee verrekend.

Wanneer tijdens de eindinspectie blijkt dat er gebreken in de woning zijn die wij voor uw rekening moeten uitvoeren, zullen wij de borg reserveren om deze kosten (deels) te dekken.

Wat zijn mutatiekosten?

Wanneer u de huurovereenkomst heeft opgezegd komt een inspecteur de woning inspecteren op eventuele tekortkomingen/gebreken. Tijdens deze voorinspectie wordt u gewezen op de punten die hersteld/vervangen etc moeten worden. U krijgt daarmee de kans om deze gebreken zelf te verhelpen. Tijdens de eindinspectie die ongeveer 14 dagen later plaats vind, wordt gekeken of deze punten ook daadwerkelijk zijn verholpen. Indien dit niet het geval is zijn wij genoodzaakt de werkzaamheden door derden te laten uitvoeren en de kosten aan u door te berekenen. Deze kosten noemen we mutatiekosten.

Let op, deze kosten zullen hoger zijn dan wanneer u de herstelwerkzaamheden zelf uitvoert, denk aan voorrijkosten, administratiekosten en een hoger uurtarief.