25 Nov 2014
door Erica Koetje, accountmanager
Het zal je buurman maar zijn… hij begint met de deuren te slaan als de kerkklokken gaan luiden. En je woont dan ook nog eens recht tegenover een kerk. Dagelijks terugkerende overlast voor de naaste buren. Geen wonder dat ze aan de bel trekken bij ons als verhuurder en bij de wijkagent. Wanneer bewoners een wijkagent inschakelen, is het probleem vaak al zo ver dat het op het punt staat om te escaleren. Geen tijd dus om af te wachten, maar direct in actie te komen. Na een telefoontje met de bewoner zelf, wordt mij al snel duidelijk dat het om een zwaar getraumatiseerde man gaat. Hij heeft eigenlijk acuut maatschappelijke hulp nodig, maar door allerlei factoren krijgt hij niet de noodzakelijke zorg. Geen familie die hem kan helpen. Enige mogelijkheid is nog bij de gemeente aankloppen. Na een aantal gesprekken met de gemeente heb ik nu gelukkig kunnen regelen dat deze meneer maatschappelijke hulp krijgt en dat hij in de schuldsanering terecht ‘mag’ komen. Hij zal ongetwijfeld nog door een diep dal gaan, maar dit breekpunt moest er waarschijnlijk helaas zijn om hem weer uitzicht te geven op een betere situatie. In samenspraak met maatschappelijke instanties zijn we nu op zoek naar nieuwe huisvesting om hem en zijn buren hun woongenot terug te geven.
Als accountmanager zorgvastgoed, krijg ik regelmatig te maken met de effecten van het scheiden van wonen en zorg. In het geval van de ‘kerkklokken’ een schrijnend verhaal. Het biedt echter ook veel kansen, maar waaraan het in de praktijk aan ontbreekt is het creëren van verbinding tussen belanghebbenden: bewoners, familie, zorginstelling, huismeester, maatschappelijke instellingen. Als vastgoedbeheerder van een inmiddels omvangrijke portefeuille aan zorgvastgoed, zien we het als onze taak om hierin een regierol te vervullen.
Recent organiseerde Habion een bijeenkomst voor alle betrokkenen in de wijk Jeruzalem te Amsterdam waar Habion een nieuwbouwcomplex van 84 appartementen en ruimtes voor zorg- en welzijnsactiviteiten realiseert. Genodigden hiervoor waren bewoners, medewerkers, buurtbewoners, welzijnsinstellingen en andere belanghebbenden. Op de uitnodiging kwamen ruim 200 mensen af die concreet mee wilden denken hoe de wijk Jeruzalem nu en in de toekomst aantrekkelijk kan blijven voor ouderen. Ik leidde de discussie in een groep waar onder andere een meneer van 103 (nee, geen typfout) bij zat. Echt bewonderenswaardig de goede ideeën waar hij als uitgebreid ervaringsdeskundige met actuele kennis van zaken mee kwam. Hij legde de vinger precies op de zere plek, maar dan niet vanuit de zakelijke, financiële kant, maar vanuit het oogpunt van een bewoner. Door de scheiding van wonen en zorg, heeft hij ervaren hoe zorginstellingen moesten bezuinigen en hun hoge serviceniveau niet op peil konden houden. Daar ontstaat merkbaar een gat. De zorginstelling kan de technische klachten aan het gebouw niet meer faciliteren, zoals bijvoorbeeld het vervangen van zijn batterijtje voor de aanwezige brandmelder in zijn appartement. Met familie op afstand, wordt het dan lastig. Deze tendens zien we nu gelukkig doorbroken worden. Zorginstellingen, bewoners, maatschappelijke instellingen en vastgoedbeheerders slaan de handen ineen en zoeken verbinding. Een goed middel hierbij zijn de bewonerscommissies. Ik zet me in om bewoners te enthousiasmeren en mobiliseren om een bewonerscommissie op te richten en in de benen te houden. Ze zijn ontzettend belangrijk voor de leefbaarheid binnen een complex of gebied.
Alles moet met steeds minder middelen, daar kiest de zorginstelling niet voor, wij niet, maar de bewoners al helemaal niet. Zij mogen er niet de dupe van worden. Ik zie nu dat met veel goede wil, betrokkenheid en verbondenheid er een nieuwe fase ontstaat, waarin we denken in kansen en oplossingen en niet meer in beperkingen. Een eenvoudige oplossing voor het batterijtje van die brandmelder, het bijvullen van de CV en het vervangen van het kraanleertje is het serviceabonnement. In zorgcomplexen waar een huismeester aanwezig is, kunnen bewoners door middel van het serviceabonnement een beroep doen op de huismeester voor technische storingen. In de bijeenkomst van Habion kwamen veel leuke ideeën, waaronder ook een grand-cafe voor ouderen. Volgens een vertegenwoordiger van de ouderenadviesraad is het een hele duidelijke casus: er is veel behoefte aan hulp en er zijn veel instanties die hulp willen bieden. De kunst is om ze op een goede manier te koppelen. Ik zie nog veel mogelijkheden om meer verbinding te zoeken, dat komt het woongenot van de bewoners ten goede. We zijn een eind op de goede weg met zijn allen.
Reacties (0)
Voeg een reactie toe