menu
Van der Linden en Storly bundelen krachten voor hoogwaardige opslag in Almere
11 Mar, 2024

Van der Linden en Storly bundelen krachten voor hoogwaardige opslag in Almere

52 bezichtigingen in 1,5 uur, 14 biedingen, die woning is uiteraard verkocht
31 Mar, 2023

52 bezichtigingen in 1,5 uur, 14 biedingen, die woning is uiteraard verkocht

Iedere dag met een positieve instelling iets kunnen betekenen voor een ander!
06 Apr, 2020

Iedere dag met een positieve instelling iets kunnen betekenen voor een ander!

Madeleine makelaar vanuit huis allesbehalve alleen
30 Mar, 2020

Madeleine makelaar vanuit huis allesbehalve alleen

Van nieuwkomer naar toppositie in de markt
17 Apr, 2018

Van nieuwkomer naar toppositie in de markt

Kapers op de kust? Schakel een aankoopmakelaar in!
22 Feb, 2018

Kapers op de kust? Schakel een aankoopmakelaar in!

Je huis verkopen boven de vraagprijs
04 Dec, 2017

Je huis verkopen boven de vraagprijs

Mariëlle en Paul over die grote makelaar die alles behalve onpersoonlijk en arrogant bleek
24 Mar, 2017

Mariëlle en Paul over die grote makelaar die alles behalve onpersoonlijk en arrogant bleek

Een dure of een goedkope makelaar?
10 Feb, 2017

Een dure of een goedkope makelaar?

Almeerse woningmarkt booming in 2017
27 Jan, 2017

Almeerse woningmarkt booming in 2017

Even voorstellen: Bert Bergsma, makelaar commercieel vastgoed
23 Jan, 2017

Even voorstellen: Bert Bergsma, makelaar commercieel vastgoed

De beste maand om je huis in verkoop te zetten
13 May, 2016

De beste maand om je huis in verkoop te zetten

Almere steeds meer in trek bij Amsterdammers
03 Feb, 2016

Almere steeds meer in trek bij Amsterdammers

Makelaardij Van der Linden viert 40 jaar historie
16 Oct, 2015

Makelaardij Van der Linden viert 40 jaar historie

10 tips (+bonustip)  voor huizenkopers die 3 oktober huizen gaan bekijken
28 Sep, 2015

10 tips (+bonustip) voor huizenkopers die 3 oktober huizen gaan bekijken

Je huis binnen 3 dagen verkopen? Het kan echt!
21 Sep, 2015

Je huis binnen 3 dagen verkopen? Het kan echt!

Voor wie nog niet gelooft dat de woningmarkt aantrekt
07 Mar, 2015

Voor wie nog niet gelooft dat de woningmarkt aantrekt

Aantal huizenveilingen daalt gelukkig
17 Feb, 2015

Aantal huizenveilingen daalt gelukkig

De 4 voordelen voor de verkoper van een huis met een bieden-vanaf-prijs
26 Jan, 2015

De 4 voordelen voor de verkoper van een huis met een bieden-vanaf-prijs

Starten op de woningmarkt, lastig maar niet onmogelijk
06 Jan, 2015

Starten op de woningmarkt, lastig maar niet onmogelijk

Wat kun je als accountmanager zorgvastgoed leren van een 103-jarige
25 Nov, 2014

Wat kun je als accountmanager zorgvastgoed leren van een 103-jarige

Leegstand een groot probleem: transformatie steeds vaker oplossing
04 Nov, 2014

Leegstand een groot probleem: transformatie steeds vaker oplossing

Maas in de wet: vrijstelling schenkbelasting blijft ook na dit jaar interessant voor klushuizen!
14 Oct, 2014

Maas in de wet: vrijstelling schenkbelasting blijft ook na dit jaar interessant voor klushuizen!

Een huis verkopen kan iedereen en makelaars zijn graaiers!
23 Sep, 2014

Een huis verkopen kan iedereen en makelaars zijn graaiers!

Om nog even in vakantiesferen te blijven: een last-minute huurwoning
09 Sep, 2014

Om nog even in vakantiesferen te blijven: een last-minute huurwoning

Om 20.30 uur iemand huilend van blijdschap aan de lijn, daar doe ik het voor
12 Aug, 2014

Om 20.30 uur iemand huilend van blijdschap aan de lijn, daar doe ik het voor

Amsterdam-West the place to be AND to work!
05 Aug, 2014

Amsterdam-West the place to be AND to work!

Zoveelste huurverhoging, tijd om een woning te kopen!
29 Jul, 2014

Zoveelste huurverhoging, tijd om een woning te kopen!

Je woning in Lelystad verruilen voor Zuid-Afrika
22 Jul, 2014

Je woning in Lelystad verruilen voor Zuid-Afrika

Woningen in Amsterdam blijven gewoon verkopen, ook tijdens het WK!
07 Jul, 2014

Woningen in Amsterdam blijven gewoon verkopen, ook tijdens het WK!

Wat kun je als accountmanager zorgvastgoed leren van een 103-jarige

25 Nov 2014

door Erica Koetje, accountmanager

Het zal je buurman maar zijn… hij begint met de deuren te slaan als de kerkklokken gaan luiden. En je woont dan ook nog eens recht tegenover een kerk. Dagelijks terugkerende overlast voor de naaste buren. Geen wonder dat ze aan de bel trekken bij ons als verhuurder en bij de wijkagent. Wanneer bewoners een wijkagent inschakelen, is het probleem vaak al zo ver dat het op het punt staat om te escaleren. Geen tijd dus om af te wachten, maar direct in actie te komen. Na een telefoontje met de bewoner zelf, wordt mij al snel duidelijk dat het om een zwaar getraumatiseerde man gaat. Hij heeft eigenlijk acuut maatschappelijke hulp nodig, maar door allerlei factoren krijgt hij niet de noodzakelijke zorg. Geen familie die hem kan helpen. Enige mogelijkheid is nog bij de gemeente aankloppen. Na een aantal gesprekken met de gemeente heb ik nu gelukkig kunnen regelen dat deze meneer maatschappelijke hulp krijgt en dat hij in de schuldsanering terecht ‘mag’ komen. Hij zal ongetwijfeld nog door een diep dal gaan, maar dit breekpunt moest er waarschijnlijk helaas zijn om hem weer uitzicht te geven op een betere situatie. In samenspraak met maatschappelijke instanties zijn we nu op zoek naar nieuwe huisvesting om hem en zijn buren hun woongenot terug te geven.

Een regierol in het proces van scheiden van wonen en zorg

Als accountmanager zorgvastgoed, krijg ik regelmatig te maken met de effecten van het scheiden van wonen en zorg. In het geval van de ‘kerkklokken’ een schrijnend verhaal. Het biedt echter ook veel kansen, maar waaraan het in de praktijk aan ontbreekt is het creëren van verbinding tussen belanghebbenden: bewoners, familie, zorginstelling, huismeester, maatschappelijke instellingen. Als vastgoedbeheerder van een inmiddels omvangrijke portefeuille aan zorgvastgoed, zien we het als onze taak om hierin een regierol te vervullen.

Eigenaar, zorginstellingen, bewoners en vastgoedbeheerder zoeken verbinding

Recent organiseerde Habion een bijeenkomst voor alle betrokkenen in de wijk Jeruzalem te Amsterdam waar Habion een nieuwbouwcomplex van 84 appartementen en ruimtes voor zorg- en welzijnsactiviteiten realiseert. Genodigden hiervoor waren bewoners, medewerkers, buurtbewoners, welzijnsinstellingen en andere belanghebbenden. Op de uitnodiging kwamen ruim 200 mensen af die concreet mee wilden denken hoe de wijk Jeruzalem nu en in de toekomst aantrekkelijk kan blijven voor ouderen. Ik leidde de discussie in een groep waar onder andere een meneer van 103 (nee, geen typfout) bij zat. Echt bewonderenswaardig de goede ideeën waar hij als uitgebreid ervaringsdeskundige met actuele kennis van zaken mee kwam. Hij legde de vinger precies op de zere plek, maar dan niet vanuit de zakelijke, financiële kant, maar vanuit het oogpunt van een bewoner. Door de scheiding van wonen en zorg, heeft hij ervaren hoe zorginstellingen moesten bezuinigen en hun hoge serviceniveau niet op peil konden houden. Daar ontstaat merkbaar een gat. De zorginstelling kan de technische klachten aan het gebouw niet meer faciliteren, zoals bijvoorbeeld het vervangen van zijn batterijtje voor de aanwezige brandmelder in zijn appartement. Met familie op afstand, wordt het dan lastig. Deze tendens zien we nu gelukkig doorbroken worden. Zorginstellingen, bewoners, maatschappelijke instellingen en vastgoedbeheerders slaan de handen ineen en zoeken verbinding. Een goed middel hierbij zijn de bewonerscommissies. Ik zet me in om bewoners te enthousiasmeren en mobiliseren om een bewonerscommissie op te richten en in de benen te houden. Ze zijn ontzettend belangrijk voor de leefbaarheid binnen een complex of gebied.

Met minder middelen, meer bereiken

Alles moet met steeds minder middelen, daar kiest de zorginstelling niet voor, wij niet, maar de bewoners al helemaal niet. Zij mogen er niet de dupe van worden. Ik zie nu dat met veel goede wil, betrokkenheid en verbondenheid er een nieuwe fase ontstaat, waarin we denken in kansen en oplossingen en niet meer in beperkingen. Een eenvoudige oplossing voor het batterijtje van die brandmelder, het bijvullen van de CV en het vervangen van het kraanleertje is het serviceabonnement. In zorgcomplexen waar een huismeester aanwezig is, kunnen bewoners door middel van het serviceabonnement een beroep doen op de huismeester voor technische storingen. In de bijeenkomst van Habion kwamen veel leuke ideeën, waaronder ook een grand-cafe voor ouderen. Volgens een vertegenwoordiger van de ouderenadviesraad is het een hele duidelijke casus: er is veel behoefte aan hulp en er zijn veel instanties die hulp willen bieden. De kunst is om ze op een goede manier te koppelen. Ik zie nog veel mogelijkheden om meer verbinding te zoeken, dat komt het woongenot van de bewoners ten goede. We zijn een eind op de goede weg met zijn allen.

Reacties (0)


Voeg een reactie toe





Toegestaande tags: <b><i><br>Voeg een nieuwe reactie toe: