Een dure of een goedkope makelaar?
10 Feb 2017
door Niels Orij, vestigingsmanager en beëdigd makelaar/taxateur RMT/RT
Toen een van onze opdrachtgevers zijn woning wilde verkopen, ging hij op zoek naar een makelaar. Met zelf een carrière in de zakelijke dienstverlening en Funda als wervingskanon, leek het deze verkopers een goed idee om de expertise van een internetmakelaar in te schakelen en zo geld in the pocket te houden voor hun nieuwe huis.
Na ruim 1,5 jaar, weinig bezichtigingen en geen enkele bieding, kwam ik met ze in contact. Ze vroegen mij om advies. Was de prijs wel goed vastgesteld? Werd hun woning wel goed gepresenteerd? Waarom was er nog steeds geen koper gevonden? Ze nodigden me bij hun thuis uit voor een kopje koffie. Na een ronde door de woning en gedegen marktonderzoek zag ik het wel zitten om dit huis voor ze te mogen verkopen. De courtage lag hoger dan de internetmakelaar. Maar ze waren er ondertussen wel van overtuigd dat het uiteindelijk gaat om het verkopen van het huis en het realiseren van de beste opbrengst. De hogere courtage zou zichzelf terugbetalen.
Boven de vraagprijs verkocht
De vraagprijs die de internetmakelaar had vastgesteld bleek ambitieus, maar niet onhaalbaar, hij stond op € 265.000. De verkopers hadden zelf een opbrengst van ca. € 250.000 in hun hoofd. Ik adviseerde ze een lagere vraagprijs te hanteren van € 250.000. Ik hoor de kritische lezer denken: lekker makkelijk, gewoon de prijs laten zakken. Maar dat was niet de strategie. Het idee was om bij een breder, lees groter, en ander publiek onder de aandacht te komen. Dit werd door mijn marktonderzoek bevestigd.
De presentatie van de woning kon ook wel wat meer finesse gebruiken. Hij was weliswaar modern, maar donker ingericht. Met een goede belichting en het professionele oog van onze bevlogen fotograaf, zorgden we voor de finesses in de presentatie van de woning.
Kopers woonden nog geen 300 meter verderop
Op Funda zagen we gelijk al positieve signalen op het huis. De eerste bezichtigingen kwamen binnen. Maar nog geen koper. We plaatsten een campagne op Facebook, die we specifiek op de wijk richtten. We wisten namelijk van de wijk dat deze populair is. Veel mensen willen er blijven wonen en willen wel graag de stap maken van een appartement naar een gezinswoning. Nieuwe bezichtigingen kwamen binnen. En wat bleek de kopers komen hemelsbreed nog geen 300 meter verder vandaan uit een appartement. Ze betaalden voor hun nieuwe huis € 265.000, dus aanmerkelijk meer dan de prijs welke de verkopers in hun hoofd hadden. Wat nu uiteindelijk de doorslag gaf: de prijsstrategie, de betere foto’s, of de lokale marktkennis. Onze verkopers zal het een worst wezen. Zij kunnen na bijna 2 jaar eindelijk verder.
Zoek jij een goedkope of een dure
makelaar? Het is maar net hoe je het bekijkt…
Reacties (0)
Voeg een reactie toe